Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 13 juni 2007

Av Bengt - 13 juni 2007 12:36

Så ruggigt och hemskt!


Nu är jag kommen till Kristianstad. Börjat arbeta som fisk och såskock på Frimurarhotellet. Staden med bullevader och alléer och en vacker park där Helgeån flyter igenom. En härlig danspark lite utanför centrum som heter Sommarlust. Sommarlust ligger inte långt från militärförläggningen I 6 . 

Jag ville inte bo på hotell utan ville ha en egen liten lya. Jag fick en sådan som ägdes av hotellet och som då var min första i mitt liv på land. Den bestod av en liten tambur och ETT rum med ett sån där, vad det nu heter som går utanför huset i stället för balkong. ”Sorgeliga saker hända än i våra dar minsann!”  Nej det var ett bra tag sen vad det gäller det ni nu kom att tänka på, men det var så att Elvira Madigan hade bott i lägenheten under mig.
Men det hade faktiskt hänt sorgliga saker på senare tid också!  Lägenheten var en hörnlägenhet. Åt höger genom det enda fönstret kunde jag se parken, nästan rakt fram såg jag bron över ån och vägen bort ut i ödslighet. Det var vägen mot Hässleholm. Tittade jag åt vänster så kunde jag se en stor ek nära huset som sträckte sina grenar över husets tak. Där såg jag också några björkar som följde ån och bortom ån tomma ängar.  ( Har besökt huset på senare år.) För att komma till denna lägenhet måste man följa husets ena långsida som man då hade på höger hand. På den vänstra följde man en kyrkogård. Enda ljus var en lampa från gatan man hade svängt av från den vägen som gick till bron jag kunde se från mitt fönster. I slutet av huslängan vek man man in genom en port utan dörrar. Därefter rakt fram fanns ” hjärtehuset”   Så var man inne på en gård med träd. Jag fick följa den huslängan då på insidan som jag följt vid kyrkogården fram till en trätrappa.

I början av huslängan bodde det en gumma. Det var nog inget ont i henne mer än hon var väldigt nyfiken på vem som kom. För var gång det kom någon så öppnade hon fönstret och tittade ut. Beskriva hennes utseende, titta på min bild av häxa! Dessutom hade hon ett stort flin så man såg stora gluggar mellan ett fåtal tänder! 

När man så hade gått upp för trappan kom man in i en farstu där det gick ytterligare en trappa upp. Den lede till en vind med spjälor som gav ett spökligt ljud ifrån sig vid minsta vindpust. Så fick man gå en gång fram så kom man fram till min lilla lya.
Min tambur hade jag gjort till kök med in enkel el-spisplatta och ett skafferiskåp där jag hade The och kex att bjuda på när jag fick gäster. Ni kan tro vad jag hade mkt gäster och vad kul jag haft i den lyan!

Taket på huset bestod av plåt. Ni mins väl eken jag nämnde. När ett löv föll på taket från det så small det till. Tänk er en höstkväll lite småregn och en kraftig vind som fick det att sjunga i spjälorna. Då var det härligt att ha en flicka på besök! Dessutom när jag berätta om vad som hänt där tidigare. Det var fler flickor som tidigare blivit ofrivilligt med barn på det rummet vilket inte var något hemskt.

 Men däremot hade en flicka blivit skrämd när hon varit på väg mot utetrappan och sprungit fort och inte sett tvättlinan som råkat att komma till att hänga neri halshöjd varmed hon kvävts till döds.

 Kan ni tänka er den flicka som vågade gå hem och måsta passera ”häxan” och följa hela kyrkogården en sådan där härlig  berättad höstkväll?

Forts. Klicka här!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards