Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 5 juni 2007

Av Bengt - 5 juni 2007 12:45


Fortsättning från tiden som mentalskötare:

Klicka här!



Hur skulle jag kuna bli legitimerad sjuksköterska med underkända betyg i en 8-årig folkskola?  

Sätter mig på skolbänken igen!


Jag ville ju bli en riktig sjuksköterska, men det gick ju inte med mina skolbetyg.
Konkurrens var dessutom vid den tiden stor. Man måste då ha en studentexamen så det såg ju allt för  mörkt ut att uppnå ett sådant mål. Vad var att göra då jag föresatt mig att jag skulle få en legitimation. Jag hörde mig för över allt hur detta skulle vara möjligt. Så fick jag ett tipps om att om jag kom in på en folkhögskola så skulle det kunna vara möjligt.
Jag sökte folkhögskolor som kunde jämställas med en studentexamen. Skickade in arbetsbetyg och skolbetyg och blev antagen till en sådan.

Med bara en folkskola så skulle jag börja i första årskurs på lägsta nivå. Skolan var treårig och man kunde läsa upp sig till högsta nivå om man pluggade ordentligt.
I augusti månad satte jag mig så på skolbänken igen och började plugga. Men hu då, vad kollosalt så svårt det var! Ja det var så svårt så jag ville ge upp alla planer på att kunna bli  en riktig sjuksköterska.
Tankarna kom tillbaka på vad som ansetts om mig när jag slutade folkskolan. Dessutom kom jag att tänka på vad som stod i socialmyndigheternas handlingar vid utredning om mina barn vid min skilsmässa. Jag hade ju gift mig innan jag var vuxen och det sprack innan jag lekt rommen av mig. Men det som stod i handlingarna var: ” Bengt Andersson  har sådana sjukliga idéer och fantasier om att kunna studera och bli en leg sjuksköterska!”
Efter lite mer än två månader så gick jag till rektorn för att säga att jag ville hoppa av då skolan var för svår för mig.
Rektorn plockade fram mina ansökningshandlingar och skolbetyg. Varmed han sa: ”Det är faktiskt inte konstigt att du tycker det är svårt. Här har ju begåtts ett fel.”
 Jaha, jag skulle således inte ha blivit antagen tänkte jag! Rektorn fortsatte: ”Du skulle ju börja från början men råkat av misstag hamnat i årskurs två! Men nu har du gått så länge i  den årskursen och du har ju ändå klarat av det även om det varit svårt. Tror du ändå inte att du ska kunna fortsätta i den istället för att flytta ner i första årskursen? Efter mycket tänkande beslöt jag mig för att stå ut med svårigheterna och fortsätta i den årskursen. Det gick inte sämre för mig i fortsättningen än att jag innan året var slut hade kommit upp till den högsta nivån i årskurs två i nästan alla ämnen men inte engelska.  Alltså så dum var jag dock inte! Dessa två år på folkhögskolan kan jag nog beteckna som mitt livs bästa och roligaste år! Något jag kanske berättar om i mitt nästa skolsmide!
Det blev sommar och skolavslutning.  Ni kan tro det fanns en stolt och glad Bengt när hans namn ute på gården ropades upp. Det var nämligen utdelning av pris av bästa elev i olika ämnen. Jag fick en bok för ämnet fysik. Det priset sporrade mig ju ännu mer för framtida studier.
Så blev det sommarlov förutom att jag arbetade lite på polishuset som fångvaktare, så bilade jag runt i Europa till nästa termin började. Bilen fick också utgöra mitt natthärbärge ute i Europa då det var snålt med pengar för mig.

Forts. Klicka här


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards