Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under maj 2007

Av Bengt - 4 maj 2007 15:33

 Kommer ett nytt inlägg i morgon under dagen eller i morgon kväll! Får se vad jag kan smida ihop?

Men fortsätt att studera och tänka på mina föregående inlägg med dess kommentarer och kommentera gärna själva!

Av Bengt - 3 maj 2007 19:00

Svar till Johans kommentar i förra Inlägget:

Så här finner jag sanningen och varför jag kan jämföra Bibeln och andra sagoberättelser!

Det har säkert funnits en sådan ovillig pojke som Nils Holgersson. Säkert funnits en Emil som hittat på sådan hyss som Astrids Emil. Det har säkert funnits en liknande tjuv i Bagdad också. Det har säkert funnits sådana personer som i H.C:s  Storklas och Lillklas. Ekeby finns liksom Lönneberga för att inte tala om Rosenbom i Karlskrona osv. osv.. Så tror jag också det förhåller sig med författandet av Bibelns böcker!

Någon kanske säger att detta inte går att jämföra då Bibeln är moral och sedlighets lärande m.m.  Då ska jag bara ge ett enda exempel bland alla nämligen: ”Kungens nya kläder” som väl alla känner till.

Men det finns en stor skillnad också! Bibeln och text däri kan brukas att utnyttja, trycka ner, förslava  folk etc  etc. och har så gjorts och görs! Det är väl tämligen svårt med de andra böckerna?

Men det finns faktiskt också de som fortfarande tror på Vettar, spöken och liknanden  som det skrivits och berättats om!

Av Bengt - 2 maj 2007 22:49

Här om dan hörde jag en ”kärring” (denna gång med 2 r) i ring P1 som förfasade sig att Bibeln inte fanns i rummen på hotellen. Programledaren frågade om inte också Koranen skulle finnas där. Svar: För guds skull i den är det bara mord och hemskheter. Programledaren frågade om hon läst Koranen. 

Vad tror ni svaret blev? Ni har nog gissat rätt!

Svaret var:”Det skulle aldrig falla mig in att läsa något sådant.”

I går var det en lika dum och intolerant gubbstrutt som nyttjade hotell mkt. Kan ni tänka er vad han gjorde med Bibeln? Jo den slängde han alltid i papperskorgen,detsamma när han var inlagd på sjukhus!

Vad var det jag sa i "Das kapital" ?

Som en parantes i detta här också nämna: ( Mina föräldrar och släkten var aktiva nasimotståndare men de läste och studerade deras fina propaganda för att veta vad de bekämpade.)

Så tillbaka till Bibeln som är en spännande och ur olika hänseenden lärorik och användbar bok. Men jag har också läst ”Tusen och en natt” Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren och H.C.Andersen m.fl vilka alla bestått med underbara berättelser. Får då avsluta detta med ha Sagt:  Deras berättelser och sagor finner jag personligen minst lika mkt sanning i som i Bibeln!


Av Bengt - 2 maj 2007 13:12

Sitter vid en annans dator och ser att många tittat in. Förlåt att det varit tomt i smedjan. Det har varit Valborgsmässoafton och 1:e Maj." Välkomen du maj som jag längtat efter!" Jag har inte heller haft tid att tittat in hos mina bloggarvänner. Men jag kommer snart med nytt smidande och fortsätter att titta in hos er andra i era lyor!

Med hälsningar och önskar att ni har det bra, Vi syns och hörs igen snart!


 Jag har placerat min blogg i botkyrkabloggkartan.se

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards