Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 31 maj 2007

Av Bengt - 31 maj 2007 13:54


 Dags för lite mer roligt, el var det?


Först ska jag nu först smida några ord om tiden som var före min tid på mentalsjukhus.
Dock inte med mer än något, några decennier tillbaka.
Då kunde en maka/ make få satt sin äkta hälft  på ett sånt här dåvarande ”dårhus” och som anklagelsen kunde lyda:  ”Snarkar och pratar i sömnen”!
Något tidigare på sjukhuset för så kallade ”idioter” och dylikt där behandlingen exempelvis kunde vara att ”idioten” sattes i en slunga eller sorts karusell. Där slungades han/hon tills kräkning uppstod. Med kräkningen skulle sjukdomen försvinna ut ur kroppen.
Många gånger kunde intagningen ske på dårhusen av anledningar som när det gällde pengar och dylikt. Men sådant skedde säkert på min tid också. Läs Strimbergs ”Fadern”!
Vem var det många gånger som var mest sjuk? Läkaren eller patienten?

Men nu tillbaka till vad jag själv varit med om och något av det som kunde ses som lite roliga händelser.
Denna händelse var väl inte direkt rolig när den hände utan först efteråt. Det var en patient som gick under namnet ”Smygande stryparen” bl. annat för att han alltid smög och det gick inte att höra när  han smög. Stryparen för han mördat genom att strypa.
En dag satt vi skötare och spelade kort i dagrummet som vi ofta gjorde. Rätt som det var kände jag ett kraftigt tag av ett par händer runt min hals. Jag stirrade på de andra vårdarna som satt helt lugnt kvar med sina kort. Summa tre stycken. Hur som helst kom  jag upp i stående ställning och luften började ta slut och snart skulle det bli panik om jag inte fick hjälp.
På något vis fick jag ett nacksving (som jag en gång lärt mig) på honom och han dansade över mig ner på golvet samtidigt som han släppte sig grepp om min hals. Andfådd skakande och stammande undrade jag varför jag inte fått hjälp. Svaret: Vist skulle vi ha hjälpt dig! Men vi ville ju bara se hur du skulle klara av det först! Alltså när jag nästan var död då. Blev min kommentar.
Patienterna skulle rakas och klippas. Vi hade ingen frisörsalong. Det var vårdarna som skulle ombesörja sådant på avdelningarna. Det var många patienter som hade skurit av sig pulsådern när de hade fått tag i sådan verktyg.
Vi använde gammaldags rakkniv på denna avdelning. Men den måste man ju lära sig att använda. Det gick till så att vi blåste upp ballonger som vi sen tvålade in. Med rakkniven tog vi så bort tvållöddret. Oj vad ballonger som gick åt! Men till sist lyckades man att ta bort allt tvållödder från ballongen. När man upprepat de en del gånger utan att någon ballong smällt, då fick man börja raka patienterna.


Fortsättning: Klicka här!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards