Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 13 maj 2007

VÅRT RÄTTSVÄSEN.

Av Bengt - 13 maj 2007 17:16


Om det gjordes en vitbok om alla rättskandaler som tagits upp och inte tagits upp i TV och radio. Detta sen Jan Guillou på 60-talet började granska och bevisa dylika skandaler. Därefter har det ena efter det andra titt som tätt förekommit i såväl ”uppdrag granskning” som ”kalla fakta” m.fl program.

Hur skulle då egentligen vårt rättsamhälle se ut i verkligheten om man då dessutom tänker på att det dock är toppen på ett isberg. Det är ju dock så att det är ju bara tur om det blir belyst i sådana program. Det är så många andra som utan framgång kämpar för att få rättvisa och få sin sak belyst. Tänker på några av dem som kommit fram och kunnat berätta i ”ring P1” och tidningsinsändare som ingen bryr sig om. Då dessa och allt det som är dolt också kom med i denna vitbok! Men efter varje skandal som avslöjas så går det en tid och det glöms bort och allt fortsätter precis som innan till nästa skandal som då också glöms bort och man tänker
att allt står rätt till med rättsamhället .
Tyvärr finns det dåligt intresse av hur rättsamhället verkligen fungerar trotts att alla kan bli drabbade av det. Men intresset vaknar nog först när man på något sätt fått egen erfarenhet av det . Det finns med all säkerhet många oskyldiga inspärrade och allt för många skyldiga som felaktigt fått gå fria!
Nu ska jag berätta ur egen erfarenhet och vad jag har säker vetskap om:
Det började med att en person med sjuk hjärna som folk inte vågade sätta sig upp mot och hade fått en del uppdrag som han kunde styra och ställa i en liten samfällighet.
När han då blev trampad på tårna av en som kunde mer än han slog det fullständigt runt i hans huvud.
Sen kunde hans sjuka hjärna förmå fega krakar att begå hemska meneder .
Men det värsta är att han fått stor hjälp av kuromperade åklagare som inte följt vad lagen säger.
Jag har fått se hur nämndemän och domare vara helt ointresserade hur saker och ting kan förhålla sig.
Hur de sitter och sover i stället för att upptäcka hur lögner haglar fram vilka var helt uppenbart även för ett litet barn att det ljögs så det osade katt. Jag har fått uppleva hur domare struntat i helt klara bevis och struntat att vidtaga de åtgärder som åligger en domare!

Själv är jag ändå väldigt nöjd, Jag har inte kunnats kuvats. Jag har gått ut med seger i det att ha fått ett mkt högt skadestånd plus fått en väg till mitt hus med kostnader på över 100-tusen kronor som andra fått betala för sitt omoraliska handlande!


Andra bloggar om: rättsväsenet, kriminalvård, åklagarväsenet, rättsamhället, vitbok, jan guillou, rättsskandaler  
 
stina

stina

13 maj 2007 18:34

Jag blir galen när jag läser detta du skrivit.
Satte dit en riktigt äcklig och farlig typ för ett par år sedan. Ja, jag är väldigt modig. Men resultatet av det är som följer:helt förtalad, alla vänner har försvunnit och allt vad det innebär.
Han erkände...men är som en gud för alla runtomkring. Kan lura den bästa psykiatriker, kan jag säga. Han vet att jag är hans värsta fiende. Så att säga som det är och våga kan bli ett dyrt pris.
Men hellre att lida för att man vågade stoppa äcklet än att veta att han går omkring och ser oskylig ut i sina hemska göromål.
Hjärnorna vaknar väl på mina "vänner" så småningom.
De vet att jag säger som det är och är ärlig.
Men, men...med såna farliga typer som honom så...
Ursäkta allt skrivande. Men jag kände igen mig och blev helt "grön" som man säger.

Låter mysigt med ditt rum, i alla fall.
Stor kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Bengt

Bengt

13 maj 2007 18:55

Ja Stina bra gjort, vist fungerar det och hoppas i flesta fall. Men tänk dig hur din inställning skulle blivit om åklagaren hade struntat helt i det och kanske blivet ett fall för vitboken. Jag har också erfarenhet av när det funkat mkt bra! Kram på dig min modiga vän. Jag håller på dig!
P.s Fått en kommentar ang. Bibeln först nu
som kan vara intesant. D.S

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
stina

stina

13 maj 2007 21:01

Tack Bengt!

Det låter spännande med den där bibelkommentaren.
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
stina

stina

13 maj 2007 21:04

Ah, nu hittade jag den.
Jamen det där är intressant.
Sånt tycker jag om att prata om.
Ska bli kul att se vad DU säger.
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards