Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg den 27 april 2007

Av Bengt - 27 april 2007 15:58

 Att mista sitt språk är som en amputation. Man mister fotfästet, sina rötter och grunden i sin kultur. Innan jag går vidare vill jag ha sagt: Det är underbart att alla barn kan lära sig tala Engelska i svenska skolor. Hela världen skulle få lära sig det anser jag! Men det till trotts har jag följande mening:

Vad är det första som tas ifrån ett folk  när de ska förslavas och få utrotat deras kultur och härstamning?  Jo deras språk! Det har hänt många kulturer och folk!  Folk som vill resa sig från förtryck så är det deras språk bland det främsta de vill främja!

Härav följer:

Det är uppåt 90%  amerikanska filmer och serier i SVT och sångerna är på engelska i SR-SVT. Inte nog med det:

Svenska författare och sångare kan vist inte få det att låta vackert på svenska! De som kan det får inte mycket framträdande. Varför inte ändra SR och SVT till USA:s Radio and TV in Sweden!

Hur ska invandrare kunna assimilera sig i Sverige och lära sig vår kultur samt få känsla för den. Tänk om våra barn och invandrare fick se lite mer svenska filmer och teatrar o.d och fick höra mer av Evert Taube, Bellman, Birger Sjöberg, Fred Åkerström m.fl  Blir det ngt med svensk kultur så kan det bli så här: ”Och runt om stod alle man” upprepat i tre och en halv minut. Ur låten Jolly Bob av Lasse Dahlkvist.

T.o.m har det blivit engelska i kyrkorna nu, för bara tala om hur idiotiskt språk som används i reklam. Finns mkt mer att här säga men slutar nu med:

Låt oss här i Sverige tala svenska och utomlands engelska och med dem som tillfälligt hälsar på i Sverige!!!  Ta lärdom av ISLAND hur rädda de är om sitt språk!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards