Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 april 2007

AVSTÅND!

Av Bengt - 25 april 2007 22:28

På nyheterna hörde jag det fantastiska att de nu sett en annan planet i annat solsystem. Den var en och en halv gång så stor som Tellus. Temperaturen där var 0 – 40 gr. .Men det skulle av dragningskraften vara väldigt tungt för oss jordmänniskor att gå på denna planet.En planet som kanske har vatten och i rymdmått ligger väldigt nära oss!

På grund av detta så smider jag följande:

Tänk Du är ute och går en eller två mil, sen cyklar du genom Europa några hundra mil. Tänk och jämför då att det är 4000 mil runt jorden.

Fantisera sen att du sitter i ett flygplan som flyger med ljusets hastighet! Då hinner du på den tid det tar att läsa nästa mening. ”Sju gånger runt jorden!!!”

När du nu i tankar sitter i flygplanet och vill ta dig till denna upptäckta planet så tar det dig 20 år !

Försök då att tänka vilket oerhört avstånd det är dit, om det nu går att tänka sig det! Stanna här ett slag i dessa tankar.

Svindlar det?


---------- sen kan du gå vidare till--------:


Ofta är det också väldigt långt till sanningen, men nog om man vill, är väl det lättare att tänka sig och förstå!
 
 
marie

marie

26 april 2007 12:15

Allt går ju framåt och rätt vad det är så kanske våra barnbarn åker dit på semester!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

26 april 2007 15:13

Tänk om vi har kompisar där...?!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Bengt

Bengt

26 april 2007 15:24

Marie! Tyvärr tror jag inte att de åker på semester dit. Men man ska aldrig säga aldrig!
Gerda-Thyra! Din tanke är mer tänkbar för mig.
Men det är inte bara avståndet som svindlar, utan en hel kullkastning av mina tidigare tankar!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

26 april 2007 18:06

Vi får justera vår stjärnkikare lite extra,
men jag stannar nog i mitt paradis..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Nette

Nette

27 april 2007 08:50

Ja du, tänk att vi kanske har en massa "likadanar" där ute i rymden, men jag är flygrädd så jag vill inte åka dit även om jag kunde. Stannar här hemma jag.

http://www.av-eriksson.se

 
Hannele

Hannele

27 april 2007 12:37

Tänk så många mysiga filmer man sett och velat träffa utomjordingar ;)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Bengt

Bengt

27 april 2007 13:15

Det verkar som det blir ont om resenärer!
Jag själv skulle inte ha tålamod sådan tråkig långtids resa och dessutom måste de kunna förlänga livet många år först.
Men en runda runt månen skulle jag tacka ja till redan i dag och gärna landa en stund där!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards